Hvilke medier har vi?
Avis (lokal, regional, nasjonal)
Radio (lokal, regional, nasjonal)
TV (lokal, regional, nasjonal)
Gratisaviser
Fagblader/tidsskrifter
Ukeblad/kulørt presse
Internett
Hvordan få media interessert?
Tips (telefon, fax, brev, e-mail, personlig henvendelse)
Invitasjon (Du har satt i scene ditt eget "show" i anledning prosjektoppgaven)
Pressemelding (Du har selv presentert saken med tekst og bilde, omlag slik du mener
den har offentlighetens/fagkretsens interesse)
En journalist i Norsk Telegrambyrå påpekte:
Tenk sak. Det må være en sak dere forteller om.
For lokalaviser må det også være "et (lokalt) ansikt"
Jo bredere interesse, jo bedre er det.
Jo flere personer denne saken er interessang for, jo bedre er det.
Må ikke fortape seg i egen sak.
Vær begrenset i antall momenter, og de du velger må være de beste.
Kort, greit hovedpoeng.
Det skal være et blikkfang.
F.eks: "Det er første gangen at....", " Det største som...", "Det vil bli forandring for mange...", osv.
Kort (informativ) overskrift
Påenget og konklusjonen skal stå først i pressemeldingen.
Navn, adresse og telefon til kontaktperson skal stå sist i pressemeldingen og
være lett synlig. Den personen må være lett tilgjengelig.
Gi pressemeldingen til flere media; radio, TV, aviser.
De gir hverandre "drahjelp". Noe som har vært i f.eks avisa,
vil lettere komme inn andre steder, og vise versa.
Hva skal dere gjøre?
Dere skal lage en mediastrategi for deres prosjekt. Send den til
Terje Samuelsen.
Dette bør gjøres snarest mulig innen den 10.Mai.
Legg gjerne mediastrategien ut på deres egen hjemmeside også.
Ellers oppfordrer vi dere til å sende en pressemelding
til pressen også. Det er positivt at prosjektet deres blir eksponert i media. Det er lurt å sende den til
lokalavisen der dere kommer fra. Hos disse pleier det å være lettere å få inn stoff. Pass da på å nevne
navnet på den studenten som kommer fra det stedet.
|