Forelesningsnotater

Her står det kort om noe av det som blir gjennomgått i forelesningene.

Fredag 1/4

Gjennomgang av Scripting:

  • Switch Statements
  • Properties
  • Ternary Operator
  • Statics

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Switch (C# Reference) | Properties Overview (MSDN) | Properties (C# Programming Guide) | ?: Operator (C# Reference) | Static (C# Reference) | Static Classes and Static Class Members (C# Programming Guide) | Static GameObjects
Scripting API: GameObject.isStatic
Tutorial: Switch Statements | Properties | Ternary Operator | Statics

PB - Lag en prototype beta. Informasjon om prototype beta finner dere her. Send mail til faglærer når innleveringen ligger ute på frigg. Frist mandag 11/4.

Tirsdag 29/3

Gjennomgang av Procedural Level Design:

  • Level size
  • Modules (Prefabs)
  • Random.Range
  • Arrays
  • Instantiate

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Prefabs
Scripting API: Array | Random.Range | Object.Instantiate
Tutorial: Arrays

Tirsdag 22/3

Påskeferie. Ingen forelesning.

Fredag 18/3

Gjennomgang av Scripting:

  • Arrays
  • Invoke
  • Enumarations

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Enum (C# Reference)
Scripting API: Arrays | MonoBehaviour.Invoke | MonoBehaviour.InvokeRepeating | MonoBehaviour.CancelInvoke
Tutorial: Arrays | Invoke | Enumerations

Tirsdag 8/3

Gjesteforelesning med Jonas Kossai Flønes om Unity tillegget ProBuilder.

Quiz?

Jobbe med Prototype Alpha.

Fredag 4/3

Pop-up Menu.

Gjennomgang av Scripting:

  • Linear Interpolation
  • Destroy
  • GetButton & GetKey
  • GetAxis
  • OnMouseDown
  • GetComponent
  • Data Types
  • Delta Time
  • Classes
  • Instantiate

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Deactivating GameObjects | Creating and Destroying GameObjects | Input Manager | Components | Time and Framerate Management | Important Classes | Transform | Rigidbody | Rigidbody2D | Prefabs | Instantiating Prefabs
Scripting API: GameObject.SetActive | GameObject.activeSelf | GameObject.activeInHierarchy | Vector3.Lerp | Mathf.Lerp | Color.Lerp | Vector3.SmoothDamp | Object.Destroy | Input | Input.GetKey | Input.GetKeyDown | Input.GetKeyUp | Input.GetButton | Input.GetButtonDown | Input.GetButtonUp | Input.GetAxis | Input.GetAxisRaw | MonoBehaviour | MonoBehaviour.OnMouseDown() | Component.GetComponent | Vector3 | Transform | Time.deltaTime | MonoBehaviour | Transform | Rigidbody | Rigidbody2D | Object.Instantiate
Tutorial: Pop-up Menu | Linear Interpolation | Destroy | GetButton and GetKey | GetAxis | OnMouseDown | GetComponent | Data Types | Delta Time | Classes | Instantiate

PA - Lag en prototype alpha. Informasjon om prototype alpha finner dere her. Send mail til faglærer når innleveringen ligger ute på frigg. Frist tirsdag 22/3.

Tirsdag 1/3

Gjennomgang av Scripting:

  • Awake & Start
  • Update & FixedUpdate
  • Vector Maths
  • Enabling & Disabling Components
  • Activating GameObjects
  • Translate & Rotate
  • Look At

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Event Functions | Execution Order of Event Functions | Vector Cookbook | Transform
Scripting API: MonoBehaviour.Awake() | MonoBehaviour.Start() | MonoBehaviour.Update() | MonoBehaviour.FixedUpdate() | Vector3 | Behaviour.enabled | GameObject.SetActive | GameObject.activeSelf | GameObject.activeInHierarchy | Transform | Transform.Translate | Transform.Rotate | Transform.LookAt
Tutorial: Awake and Start | Update and FixedUpdate | Vector Maths | Enabling and Disabling Components | Activating GameObjects | Translate and Rotate | Look At

Se igjennom denne videoen om vektorer!

Fredag 26/2

Gjennomgang av Physics:

  • Colliders
  • Colliders as Triggers
  • Rigidbodies
  • AddForce
  • AddTorque
  • Physic Materials
  • Joints
  • Raycasting

Gjennomgang av Scripting:

  • Scripts as Behaviour Components
  • Variables & Functions
  • Conventions & Syntax
  • C# vs JS syntax
  • IF Statements
  • Loops
  • Scope & Access Modifiers

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Colliders | Box Collider | Sphere Collider | Capsule Collider | Mesh Collider | Wheel Collider | Terrain Collider | Rigidbodies | Rigidbody | Physic Material | Joints | Fixed Joint | Spring Joint | Hinge Joint | Character Joint | Configurable Joint | Rays from the Camera | Scripting | Creating and Using Scripts | Variables and the Inspector
Scripting API: Collider | BoxCollider | SphereCollider | CapsuleCollider | MeshCollider | WheelCollider | TerrainCollider | Collider.isTrigger | Rigidbody | Rigidbody.AddForce | Rigidbody.AddTorque | ForceMode | PhysicMaterial | Joint | FixedJoint | SpringJoint | HingeJoint | CharacterJoint | ConfigurableJoint | Physics.Raycast | Unity Scripting Reference
Tutorial: Colliders | OnCollisionEnter | Colliders as Triggers | Rigidbodies | AddForce | AddTorque | Physic Materials | Joints | Raycasting | Scripts as Behaviour Components | Variables and Functions | Conventions and Syntax | C# vs JS syntax | IF Statements | Loops | Scope and Access Modifiers

DS - Lag et detaljert systemdesign. Informasjon om detaljert systemdesign finner dere her. Send mail til faglærer når innleveringen ligger ute på frigg. Frist fredag 4/3.

Tirsdag 23/2

Repetisjon/oppsummering av scripting.

Gruppearbeid - Jobbet med detaljert systemdesign.

Attachments: Oppsummering

Fredag 19/2

Gjennomgang av fysikk:

  • Colliders
  • HingeJoint
  • SpringJoint
  • Cloth

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Colliders | Hinge Joint | Spring Joint | Cloth
Scripting API: Collider | HingeJoint | SpringJoint | Cloth
Tutorial: Colliders | Physics Joints

Tirsdag 16/2

Spilleksempel: "Angry Birds"-klone.

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Creating and Destroying GameObjects | Instantiating Prefabs at runtime
Scripting API: Object.Instantiate | Object.Destroy | Input.GetKey | Input.GetKeyUp
Tutorial: Making an "Angry Birds" Style Game

Fredag 12/2

Gjennomgang av Graphics:

  • Cameras
  • Lights
  • Skybox
  • Water
  • Fog
  • Wind Zones
  • Trees
  • Audio Listeners & Sources
  • Animation

Praktiserte teori fra første del av forelesningen.

Manual: Camera | Lights | Skybox | How do I use Water? | Wind Zones | Tree - Wind Zones | Trees | Tree Editor | Audio Listener | Animation
Scripting API: Camera | Light | Skybox | RenderSettings | WindZone | Tree | AudioListener | Animation
Tutorial: Cameras | Lights | Using Skyboxes | Audio Listeners & Sources | Animation

Tirsdag 9/2

Gjennomgang av 2D:

  • GUI
    • Text
    • Image
    • Toggle
    • Slider

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Text | Image | Toggle | Slider
Scripting API: UI.Text | UI.Image | UI.Toggle | UI.Slider | Transform.eulerAngles
Tutorial: UI Image | UI Text | UI Slider

Fredag 5/2

Introduksjon til interfacet i Unity:

  • Scene View
  • Game View
  • Hierarchy Window og Parent-Child Relationships
  • Project Window & Importing
  • Inspector
  • Game Objects & Components
  • Tags
  • Prefabs
  • Build & Player Settings

Gjennomgang av Graphics:

  • Meshes
  • Mesh Renderers & Mesh Filters
  • Textures
  • Materials

Informasjon om detaljert prosjektforslag. HUSK og les igjennom all prosjektinfo.

Gruppearbeid - Jobbet med detaljert prosjektforslag.

Manual: Learning the Interface | Scene View | Game View | Hierarchy Window | Project Window | Importing Assets | Inspector Window | Game Objects | Using Components | Tags | Prefabs | Publishing Builds | Player Settings | Meshes | Mesh Renderer | Mesh Filter | 2D Textures | Material
Scripting API: GameObject.FindWithTag | Object.Instantiate | PlayerSettings | Mesh | MeshRenderer | MeshFilter | Texture2D | TextureImporter | Material
Tutorial: Interface Overview | The Scene View | The Game View | The Hierarchy and Parent-Child Relationship | The Project Panel and Importing | The Inspector | Game Objects and Components | Tags | Prefabs - Concept & Usage | Build and Player Settings | Meshes | Mesh Renderers and Mesh Filters | Textures | Materials

DP - Lag et detaljert prosjektforslag med det prosjektforslaget vi ble enige om. Informasjon om detaljert prosjektforslag finner dere her. Send mail til faglærer når innleveringen ligger ute på frigg. Frist fredag 12/2.

Tirsdag 2/2

Gjennomgang av 2D:

  • Audio
    • AudioSource
    • AudioClip
    • Volume
  • GUI
    • Canvas
    • Text
    • Image
    • Button
    • UnityEngine.UI
  • Physics
    • OverlapCircle
    • OnDrawGizmos

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Audio | Audio Source | Audio Clip | Canvas | Text | Image | Button | UI
Scripting API: AudioSource | AudioClip | Canvas | UI.Text | UI.Image | UI.Button | OverlapCircle | OnDrawGizmos | String
Tutorial: Audio Listeners & Sources | UI Canvas | UI Button | UI Image | UI Text

Fredag 29/1

Gjennomgang av 2D:

  • Sprites
    • Spritemap
    • Animations
    • Animator
    • Sprite Editor
    • Textures
  • Physics
    • Linecast
    • Debug.DrawLine
  • Transform
    • Translate
    • Scale (localScale)

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Animation | Sprite Editor | 2D Textures
Scripting API: Animation | Animator | Physics2D.Linecast | Debug.DrawLine | Tranform.Translate | Transform.localScale
Tutorial: The Sprite Editor

Tirsdag 26/1

Gjennomgang av 2D:

  • Camera
  • Movement
  • LayerMasks
  • Sprites
  • 2D Physics
  • 2D Colliders

Praktiserte teori fortløpende gjennom forelesningen.

Manual: Cameras | Rigidbody 2D | Layers | Sprites | 2D Physics | Collider 2D
Scripting API: Camera | Mathf.Clamp | Input.GetKeyDown | Transform.position | Rigidbody2D | Rigidbody2D.AddForce | Rigidbody2D.velocity | LayerMask | Physics2D | Collider2D
Tutorial: Introduction to Unity from a 2D Perspective | 2D Game Development Walkthrough | 2D Physics Overview

Fredag 22/1

Redigering og tegning av terreng og objekter. En oversikt over noe av det som er mulig i Unity.

Informering og bruk av Unity Asset Store.

Manual: Terrain Engine | Asset Store
Scripting API: Terrain
Tutorial: Terrain: Introduction to heightmaps

Tirsdag 19/1

Introduksjon til spillteori og hvordan man kan lage sitt første spill.

Tutorial: Extra Credits - Making your first game

Fredag 15/1

Gjennomgang av Roll-a-Ball tutorialen.

Gruppearbeid - Jobbet med prosjektforslagene. Presentérte ett av forslagene.

Tirsdag 12/1

Informasjon om kurset og grupper.

Finn en gruppe. Maks to-tre personer per gruppe.
Opprett gruppeområde på frigg.hiof.no. HUSK å legge til www-data som siste "Brukernavn" i gruppen. Send faglærer en mail med gruppenavn og navn på gruppedeltakere.

Informasjon om prosjektet og prosjektforslag.

PF - Lag tre til fem prosjektforslag. En kort beskrivelse og skisse per forslag. Legges ut på en enkel nettside på gruppeområdet på frigg. Informasjon om prosjektforslag finner dere her. Avtal møte med faglærer for å gå igjennom og diskutere prosjektforslag. Sammen kommer vi frem til ett av prosjektforslagene som dere skal jobbe videre med.
Registrér ønsket møtetid på wiki.hiof.no. Frist tirsdag 26/1.

Fredag 8/1

Meet and greet.

Join facebook-gruppa vår.

Lag et spill ved å følge denne tutorialen fra Unity. Frist fredag 15/1.