MONOBEHAVIOUR void Start() // All kode som kjøres ved initialisering av ett script. void Update() // All kode som skal kjøres ved hver nye frame. Ustabil med tanke på variasjon i fps. void FixedUpdate() // All kode som skal kjøres ved hver nye forhåndsbestemte frame. All fysikk bør gå her. Mer stabil. void Awake() // All kode som skal preloades før en scene lastes inn. Kjøres før start, brukes til variabler og koblinger. VARIABLER float // Tall med desimaler int // Hele tall bool // Boolske verdier (true/false) Vector3 // Tredimensjonal vektor. Består av 3 float verdier (x,y,z) Vector2 // Todimensjonal vektor. Består av 2 float verdier (x,y) GameObject // Spillobjekter, ofte prefabs. Transform // Lokasjonsvariabler for ett objekt (rotation, position og scale) Text // GUIText (Husk å legg til UnityEngine.UI for å kunne ta i bruk GUI elementer) Image // GUIImage (Husk å legg til UnityEngine.UI for å kunne ta i bruk GUI elemeneter) LayerMask // Brukes for å finne objekter som ligger i predefinerte "Layers", ofte til Raycast/OverlapCircle m.m. AudioSource // Dette styrer lyd, se på det som en virtuell forsterker. Styrer volum, distanse o.l. AudioClip // Dette er lydkilder, altså mp3 eller wav filer hovedsaklig. GUI Image.fillAmount // Fra 0 til 1, velger om hele bildet skal vises eller bare deler av det Text.text // Endrer teksten til en GUIText. Fungerer best med "string.Format()" INPUT Input.GetKey // Brukes for å vite når og hvor lenge en knapp holdes inne Input.GetKeyDown // Brukes for å vite når en knapp blir trykket ned (registreres kun 1 gang pr trykk) Input.GetKeyUp // Brukes for å vite når en knapp som er trykt inne blir sluppet opp // Alle ovennevnte tar ett parameter. Eks: (KeyCode.P) for P. Input.GetAxis // Brukes som regel med ("horizontal") eller ("vertical") for endre x/y verdier (z er dybde) TRANSFORM position // Finner eller setter position til en Transform rotation // Finner eller setter rotation til en Transform localScale // Finner eller setter scale'n til en Transform PHYSICS2D OverlapCircle // Kun for 2D, lager en usynlig sirkel rundt ett objekt. (midtpunkt, radius, layermask) Linecast // Lager en usynlig strek for finne hindringer (eller annet). (startPos, sluttPos, layerMask) RIGIDBODY2D AddForce // Legger til fart/kraft i en retning. (x/y) Velocity // Kan styre ett objekt i valgfrie retninger. Mer statisk (ingen/mindre akselerasjon). isKinematic // Boolsk verdi som sier noe om at en Rigidbody2D skal "bry" seg om fysikken. Et "kinetic" objekt vil være urørlig ONDRAWGIZMOS color // Velger farge på Gizmoer med = Color.farge (case sensitive). Kun for debugging. DrawWireSphere // Samme som OverlapCircle, men kun for debugging. Trenger to parametre: Posisjon og radius. ANNET Time.deltaTime // Brukes til å gjøre noe framerate basert over tid, kan også brukes til å lage "timere". Instantiate // Instansierer en prefab, denne tar 3 parametre. (GameObject, position, rotation). (Quaternion.identity for å ikke endre rotasjon) Destroy // Sletter ett GameObjekt fra scenen. (Døde fiender, powerups m.m.) GetComponent<> // Finner ett navngitt komponent fra scenen. F.eks. GetComponent();