B.Stenseth - Høgskolen i Østfold, april 2011
logo Børre Stenseth, Høgskolen i Østfold

eXtreme Programming (XP)

Børre Stenseth, oktober 2007

XP er interessant fordi metoden opprettholder den kreativiteten som følger av en iterativ metodikk, samtidig som metoden beskriver noen føringer som sikrer systematikk og kvalitet i arbeidet.

Spørsmålet er om XP er et egnet styringsverktøy for prosjektbasert læring generelt

XP

  1. The planning game
  2. Small releases
  3. Metaphor
  4. Simple design
  5. Testing
  6. Refactoring
  7. Pair programming
  8. Collective ownership
  9. Continuous integration
  10. No overtime
  11. On-site customer
  12. Coding standards

XP - Organisering

En oppdragsgiver og en prosjektgruppe

Rollefordelingen er viktig

Rollebeskrivelsen er viktig (kunde / veileder / oppdragsgiver / ?)

Skaper forpliktelser og forventninger

1 The planning game

Systematisk planlegging med korte etapper (1 - 2 uker).

Den iterative arbeidsformen kombinerer systematikk og kreativitet

Åpen prosess

Styrt arbeidsdeling i tid og mellom gruppemedlemmer

2 Small releases

Små, oversiktlige endringer fra gang til gang

Kontrollert progresjon

3 Metaphor

Prosjektet, komponenter og aktiviteter skal omtales i et språk som alle forstår og som det er lett å assosiere (riktig) til.

Begrepsavklaring og terminologi

4 Simple design

Design skal aldri være mer komplisert enn det som er nødvendig for neste versjon.

Styrt progresjon

Overblikkbare arbeidsoppgaver

5 Testing

Ting skal testes. testene skal lages før løsningene.

Kvalitetskontroll (referanser, beregninger etc.)

6 Refactoring

Kast og restrukturer.

Endringer er en kontrollert og (mentalt) overkommelig jobb

7 Pair programming

All kode skal skrives av to personer.

Samarbeid og deling

8 Collective ownership

Alle (i gruppa) står kollektivt og personlig ansvarlige for alt som er produsert.

Samarbeid og deling

Forpliktende

9 Continuous integration

Endringer integreres kontinuerlig.

Det skal alltid finnes en seneste versjon av prosjektet

10 No overtime

Planleggingen skal være slik at en unngår "skippertak".

Jevn arbeidsbelastning

11 On-site customer

Kunden, oppdragsgiveren skal være tilgjengelig til en hver tid.

Forpliktelse for oppdragsgiver / veileder

12 Coding standards

Gruppa enes om noen standarder som skal følges

Normer og former

Referanser XP