Prosjekttittel: | Har medialinja nytteverdi for elevers videre karrierevalg? |
Organisasjon/Bedrift: | Linje for Medier og kommunikasjon, Glemmen vgs, Fredrikstad |
Kontaktperson(er): | Erik Ryr |
Prosjektbeskrivelse: |
Pr. i dag har 336 elever gått ut av medielinja ved Glemmen vgs. Hva har de gjort etterpå? Hvor mange har havnet innen media i vid forstand?
Hva jobber de med? Hva slags utdanning har de tatt? Prosjektet tar sikte på å skaffe opplysninger om veien videre hos flest mulig av disse elevene.
Denne delen av prosjektet skal ende opp i en forskningsrapport. Prosjektet suppleres med en dokumentarfilm som viser et knippe tidligere elever som har tatt typiske karriereveier. Det finnes tidligere elever innen pressefoto, visuell design, film og TV. Mange har valgt akademiske løp. For eksempel medievitenskap, kulturstudier og informatikk. Noen har blitt profilerte bloggere.
|
Hva gjør denne oppgaven nyttig/interessant? |
Linja vår trenger å dokumentere resultater, i forhold til prioriteringer i skolen, men også på mer generell basis.
Vi har lenge ønsket oss en oversikt over hva som har skjedd med elevene våre etter endt skolegang. Hva fører en
studiekompetanse med mediaferdigheter til?
Kan slik kompetanse være interessant også på områder som ikke direkte dreier seg om media?
Det vil også være fint å eksponere noen veldig spennende yrkeskarrierer, som har endt i norsk medias "elitedivisjon".
|
Evt. krav til studentenes forkunnskaper: |
Må kjenne til mediesektoren i vid forstand, og kunne gjennomføre en metodisk holdbar spørreundersøkelse.
De må også kunne lage en dokumentarfilm der de portretterer mennesker og yrker. Dette er en oppgave for IT og ledelsesstudenter. |
Evt. krav til spesielt utstyr (hardware/software): | |
Annet: |
Denne oppgaven er for studenter på itbl (informasjons systemer og IT ledelse)
|