Prosjektskjema


Prosjekttittel: Pedagogisk programvare. Lesing og skriving basert på hurtig avkoding av ord.
Organisasjon/Bedrift: Østfold Logopedtjeneste A/S
Kontaktperson(er): Ole Petter Andersen
Prosjektbeskrivelse: Programvaren er basert på hurtigavkoding av ord. I teori om lesing faller denne programvaren i under begrepet ”direkte veis-strategi”. I programmet bør man kunne legge inn en ”utømmelig liste” med navn (en klasse på 30 elever). Ord og korte setninger kan legges inn. Ord som legges inn bestemmes av lærer eller eleven alene. Visningstiden må kunne reguleres fra 30 ms opp til 3000 ms. Det er viktig at programmet er lett å administrere både for unge skoleelever og voksne. Programmet bør være todelt.

Del 1: Skrevne ord vises og skal gjentaes/leses. Denne delen utføres sammen med voksen eller annen elev. Feil blir registrert av den som hjelper til.

Del2:Den andre delen skal ord vises hurtig, med samme sekvens, men skal skrives etter at ordet har forsvunnet. Med andre ord, samme prinsipp, om at ord/setninger skal vises hurtig for så å gjenkalle det enten muntlig eller skriftlig.

Ved feilskriving kan det være muligheter for en til to korrigeringer. Ord som er skrevet feil eller lest feil vil da bli repetert tilfeldig. Prinsippet om tilfeldig visning/ rekkefølge av ord bør gjelde muntlig(lese ord) så vel som skriftlig. (Dette for å forhindre at eleven vet hva som kommer).

Hva gjør denne oppgaven nyttig/interessant? Østfold Logopedtjeneste får ofte henvist skolebarn med lese- og skrivevansker. Vanskene er ofte knyttet til problematikk mellom bokstav og lyd. Mange av våre elver har vansker med lesingen når den er knyttet opp mot lydering. Vi har erfaring med at disse elevene lærer raskt å lese når enkle stavelser/ord vises hurtig på skjermen. På den måten ”tvinges” eleven til ikke å lydere, men hente stavelsen ord frem fra ”arbeidsminnet/kortidsminnet”. Vi har god erfaring med lignende program og dette er et godt redskap for unge lesere til å knekke koden. I tillegg brukes leseverk som er basert på samme prinsipp.

I tillegg er dette programmet også svært nyttig for andre elever som skal lære fremmedspråk. Dermed kan programmet være nyttig for mange elever, både for de som strever med leseopplæringen, men også for eleven som skal lære gloser, muntlig så vel som skriftlig.

Evt. krav til studentenes forkunnskaper: Undertegnede kan bistå underveis, når det gjelder teoriforståelsen om lesing.
Evt. krav til spesielt utstyr (hardware/software): Windows program
Annet:  
 
 

Tilbake til valglisten