Prosjekttittel: |
WiiMote
Fullstendig tittel: Kalibrering av "baklengs" WiiMote og applikasjoner/spill for demo |
Organisasjon/Bedrift: | HIØ |
Kontaktperson(er): | Tom Heine Nätt |
Prosjektbeskrivelse: |
Nintendo lanserte i 2006 Wii konsollen med et helt nytt interface hvor man kunne peke direkte på skjermen med kontrollen.
Dette fungerer ved at WiiMoten registrerer infrarøde lyskilder festet ved skjermen og kalkulerer bevegelser i forhold til disse.
WiiMoten kan holde styr på opptil 4 infrarøde lyskilder.
Ved å snu WiiMoten og bruke den ”baklengs” åpner det seg en hel rekke nye muligheter. Man vil med en WiiMote kunne ha 4 lyskilder som brukes for å interagere direkte med systemet. Ved å bruke to WiiMotes vil man kunne bruke nummer to til å bestemme brukerens posisjon i rommet i forhold til skjermen. Disse lyskildene vil kunne plasseres på fysiske objekter, som for eksempel trommestikker, og da benyttes mot applikasjoner eller spill. Man kan også lage en hanske med lyskilder bygd inn i fingrene og da kunne bevege fingrene for å direkte påvirke systemet. Fysiske bevegelser vil være individuelle og en person vil kanskje utrykke en interaksjon med brede armbevegelser, mens en annen vil bruke mye mindre bevegelser. Avstanden til skjerm og vinkelen skjermen sees i vil også spille inn. Ideelt skal brukeren "se" at f.eks fingertuppen berører objektet på skjermen gjennom brukerens "synslinje" Målet med denne oppgaven er derfor å utvikle et system for kalibrering av interfacet, hvor man da ved å utføre en rekke tester kan tilpasse applikasjonen til brukerens fysiske bevegelser. Det er sannsynligvis nødvendig å utvikle flere alternative kalibreringsmetoder, for så å finne den beste blant disse. Det skal også utvikles noen små eksempel applikasjoner/spill som demonstrerer denne typen interface, samt resultatet av kalibreringen.
|
Hva gjør denne oppgaven nyttig/interessant? |
Det har tidligere vært gjort mange forsøk på å benytte en slik "bakvendt" WiiMote, men ingen har brukt mye tid på å se på kalibreringen
i forhold til brukerens synslinje/bevegelser.
Resultatet av dette prosjektet kan være et nyttig steg videre mot å se flere slike applikasjoner, og kan kanskje bli tatt inn som en del av API'et som allerede finnes for dette oppsettet av WiiMoten. |
Evt. krav til studentenes forkunnskaper: | Gode programmeringskunnskaper generelt og i C# (og/eller evt. C++). Forståelse for matematikken som trengs under kalibrering/beregning |
Evt. krav til spesielt utstyr (hardware/software): |
|
Annet: |
Oppgaven er utarbeidet av Thomas Winger, Even Snekkenes og Thomas Berg, og bør derfor få utføres av disse studentene.
Studentene ønsker Tom Heine Nätt som veileder
|