Prosjektskjema


Prosjekttittel: Nettbasert verktøy

Fullstendig tittel: Utvikle nettbasert verktøy til bruk i grunnskolen for opplæring i grunnleggende digitale ferdigheter og informasjonskompetanse

Organisasjon/Bedrift: HIØ Biblioteket
Kontaktperson(er): Heidi Bodal
Prosjektbeskrivelse: Bakgrunn:
Høsten 2006 ble reformen Kunnskapsløftet innført i grunnskolen. Målet for Kunnskapsløftet er at alle elever skal utvikle grunnleggende ferdigheter og kompetanse for å kunne ta aktivt del i kunnskapssamfunnet.

En av de grunnleggende ferdighetene som skal styrkes er digitale ferdigheter. Dette innebærer å kunne velge, vurdere og bruke informasjon. Dette innebærer å kunne søke, lokalisere, behandle, produsere, gjenbruke, presentere og evaluere, samt kommunisere og samhandle med andre. Juridiske og etiske utfordringer knyttet til internettbruk er et sentralt element av digitale ferdigheter.

Digitale ferdigheter er nødvendig for at elever skal kunne fungere i en stadig mer digitalisert hverdag og kunne delta aktivt i arbeids- og samfunnslivet, og det er en forutsetning i et livslangt læringsperspektiv. Digitale medier er en viktig del av barn og unges hverdag og skal inngå som en naturlig del i læringsarbeidet. Bruk av digitale ferdigheter i det pedagogiske arbeidet i og på tvers av fag, vil gi elever fortrolighet og tillit til teknologien og dens muligheter. En bevissthet rundt sikker bruk av digitale medier og krav til personvern må også være sentralt i det pedagogiske arbeidet. (Kunnskapsløftet).

Kriterier for verktøyet:

  1. Det skal være nettbasert verktøy, uavhengig av plattform, uavhengig av valg av læreverk.
  2. Det skal dekke områder som knytter seg mot kompetansemålene i Kunnskapsløftet.
  3. Det skal være enkelt for elever å forstå og ta i bruk, uavhengig av lærerens IKT-kompetanse.
Vi ser for oss en variasjon over VIKO (www.ntnu.no/viko/ ), hvor elever kan velge moduler ut ifra behov.

Disse modulene skal dekke:

  • Ulike informasjonskilder, både trykte og elektroniske kilder
  • Når skal man velge blant ulike informasjonskilder
  • Hvordan søke og finne informasjon i ulike informasjonskilder
  • Kan man stole på all informasjon man finner (kildekritikk)
  • Hvordan bruke kilder i oppgaver, lære hvordan henvise til kilder og hvordan skrive litteraturlister
  • Personvern (nettvettregler)
  • Opphavsrett
  • Lenker til andre nettsider der det er naturlig
  • Oppgaver knyttet til de enkelte moduler, slik at elevene får testet seg selv
For at det skal være enkelt å forstå, skal det ikke være for mye tekst i modulene, og teksten skal være skrevet på et godt språk. Innholdet av teksten i modulene, vil hovedsakelig kontaktpersonene Heidi Bodal og Torunn S. Boger stå for.

Verktøyet kan i tillegg være en støtte for lærere, lærerstudenter og foreldre.

Eksempler på nettbaserte verktøy som finnes i dag:

Hva gjør denne oppgaven nyttig/interessant? Det finnes i dag ingen gode nettbaserte verktøy for elever fra 1. klasse til 10. klasse på norsk i dag. Eller så langt vi har erfart, som er knyttet til kompetansemålene i Kunnskapsløftet.

Når man har målgruppe fra 1. – 10. klasse, må et slikt verktøy ha tiltalende layout, virke spennende, ha lite tekst og være lett å navigere i.

Man må tenke på alle aspekter rundt målgruppen. Norsk skole er en inkluderende skole der det skal være rom for alle. Alle skal få de samme mulighetene til å utvikle sine evner. Det må være mulig å tilrettelegge for bl.a. svaksynte (velge større skrift, lytte til tekst) etc.

En annen viktig årsak til dette hovedprosjektet er hva rapporten for den fjerde ITU Monitor-kartleggingen sier. Et av hovedfunnene i rapporten er følgende:

Grunnskolen ligger fortsatt langt etter videregående skole når det gjelder bruk av IKT i det daglige skolearbeidet. Resultatene fra perioden 2003 til 2009 viser at det har vært ulik utvikling i bruk av IKT for elevene i grunnskolen og videregående skole. Forskjellen innebærer at videregående skole har kommet lengre med å ta i bruk IKT i faglig og pedagogisk arbeid. Skillet mellom grunnskolen og den videregående skolen ser ut til å øke, og blant våre informanter har aldri forskjellen vært så stor som i 2009. Rapporten kan leses i sin helhet her:
http://www.itu.no/ITU+Monitor+2009+-+Skolens+digitale+tilstand.9UFRDG0f.ips

I tillegg til modulene som nevnt ovenfor som må være med, kan man også bygge ut et slikt verktøy med enkle veiledninger og forklaringer til for eksempel

  1. Hva består en datamaskin av? Hvordan virker den?
  2. Enkel veiledning til hvordan bruke et tastatur (touch-metoden).
  3. Hvordan bruke forskjellige programvarer til presentasjon av for eksempel statistikk, bilder, lyd. Enten om man lager alt selv, eller knytte det til opphavsrett.
Evt. krav til studentenes forkunnskaper: Webprogrammering samt utvikling og design av nettsider
Evt. krav til spesielt utstyr (hardware/software):  
Annet: Heidi Bodal og Torunn S. Boger ved biblioteket vil ha mye av selve innholdsteksten på de ulike modulene, prosjektet vil gå ut på forme et nettbasert verktøy, med bl.a. tanke på formidling, presentasjon og markedsføring.

Vi er åpne for ulike tekniske løsninger, og er mest opptatt av at dette skal bli et kvalitetsprodukt tilpasset behovene i grunnskolen som en følge av Kunnskapsløftet. Det er viktig at verktøyet blir gratis i bruk for skolen.

Dette nettbaserte verktøyet må etter at det er ferdig utarbeidet og sensurert, kunne vedlikeholdes av kontaktpersonene vedrørende innholdstekst i de ulike modulene og eventuelt videreutvikles av framtidige studenter ved evt. senere hovedprosjekter.

Dette prosjektet kan med fordel gjennomføres tverrfaglig med mellom DMRPO og Dataing/Informatikk.  
 
 

Tilbake til valglisten