Prosjekttittel: |
Nettbasert verktøy
Fullstendig tittel: Utvikle nettbasert verktøy til bruk i grunnskolen for opplæring i grunnleggende digitale ferdigheter og informasjonskompetanse |
Organisasjon/Bedrift: | HIØ Biblioteket |
Kontaktperson(er): | Heidi Bodal |
Prosjektbeskrivelse: |
Bakgrunn: Høsten 2006 ble reformen Kunnskapsløftet innført i grunnskolen. Målet for Kunnskapsløftet er at alle elever skal utvikle grunnleggende ferdigheter og kompetanse for å kunne ta aktivt del i kunnskapssamfunnet. En av de grunnleggende ferdighetene som skal styrkes er digitale ferdigheter. Dette innebærer å kunne velge, vurdere og bruke informasjon. Dette innebærer å kunne søke, lokalisere, behandle, produsere, gjenbruke, presentere og evaluere, samt kommunisere og samhandle med andre. Juridiske og etiske utfordringer knyttet til internettbruk er et sentralt element av digitale ferdigheter. Digitale ferdigheter er nødvendig for at elever skal kunne fungere i en stadig mer digitalisert hverdag og kunne delta aktivt i arbeids- og samfunnslivet, og det er en forutsetning i et livslangt læringsperspektiv. Digitale medier er en viktig del av barn og unges hverdag og skal inngå som en naturlig del i læringsarbeidet. Bruk av digitale ferdigheter i det pedagogiske arbeidet i og på tvers av fag, vil gi elever fortrolighet og tillit til teknologien og dens muligheter. En bevissthet rundt sikker bruk av digitale medier og krav til personvern må også være sentralt i det pedagogiske arbeidet. (Kunnskapsløftet). Kriterier for verktøyet:
Disse modulene skal dekke:
Verktøyet kan i tillegg være en støtte for lærere, lærerstudenter og foreldre. Eksempler på nettbaserte verktøy som finnes i dag: |
Hva gjør denne oppgaven nyttig/interessant? |
Det finnes i dag ingen gode nettbaserte verktøy for elever fra 1. klasse til 10. klasse på norsk i dag. Eller så langt vi har erfart,
som er knyttet til kompetansemålene i Kunnskapsløftet.
Når man har målgruppe fra 1. – 10. klasse, må et slikt verktøy ha tiltalende layout, virke spennende, ha lite tekst og være lett å navigere i. Man må tenke på alle aspekter rundt målgruppen. Norsk skole er en inkluderende skole der det skal være rom for alle. Alle skal få de samme mulighetene til å utvikle sine evner. Det må være mulig å tilrettelegge for bl.a. svaksynte (velge større skrift, lytte til tekst) etc. En annen viktig årsak til dette hovedprosjektet er hva rapporten for den fjerde ITU Monitor-kartleggingen sier. Et av hovedfunnene i rapporten er følgende: http://www.itu.no/ITU+Monitor+2009+-+Skolens+digitale+tilstand.9UFRDG0f.ips I tillegg til modulene som nevnt ovenfor som må være med, kan man også bygge ut et slikt verktøy med enkle veiledninger og forklaringer til for eksempel
|
Evt. krav til studentenes forkunnskaper: | Webprogrammering samt utvikling og design av nettsider |
Evt. krav til spesielt utstyr (hardware/software): | |
Annet: |
Heidi Bodal og Torunn S. Boger ved biblioteket vil ha mye av selve innholdsteksten på de ulike modulene, prosjektet vil gå ut på forme et nettbasert verktøy, med bl.a. tanke på formidling, presentasjon og markedsføring.
Vi er åpne for ulike tekniske løsninger, og er mest opptatt av at dette skal bli et kvalitetsprodukt tilpasset behovene i grunnskolen som en følge av Kunnskapsløftet. Det er viktig at verktøyet blir gratis i bruk for skolen. Dette nettbaserte verktøyet må etter at det er ferdig utarbeidet og sensurert, kunne vedlikeholdes av kontaktpersonene vedrørende innholdstekst i de ulike modulene og eventuelt videreutvikles av framtidige studenter ved evt. senere hovedprosjekter.
Dette prosjektet kan med fordel gjennomføres tverrfaglig med mellom DMRPO og Dataing/Informatikk.
|