Prosjekttittel: | Fagplan for filmundervisning i medier og kommunikasjon (vgs) |
Organisasjon/Bedrift: | Oppegård vgs |
Kontaktperson(er): | Elsie Marit Urdal Sand |
Prosjektbeskrivelse: |
Utvikling av en undervisningsplan for VG1 – VG3 (3år), i
filmproduksjon. Planen vil hovedsaklig være oppdelt i 3
hovedkategorier.
Førproduksjon: idé, synopsis, pitching, script, budsjett, skyteplan, storyboard, kontrakter. Produksjon: Lys, kamera, komposisjon, lyd, lokalitet, regissering, ansvarsroller, kontinuitet. Postproduksjon: Klipp, fargekorrigering, lyddesign, visuelle effekter, opphavsrett, formater, eksportering/komprimering, distribuering. Planen utvikles i henhold til læreplan for Medier og Kommunikasjon, og vil oppfylle konkrete lærerplanmål. Hensikten med en slik plan er å forbedre dagens undervisning innen film i videregående skole, rettet mot gjeldende industristandard Planen vil bli basert både på teori og praksis, og vil legge mye vekt på presentering av praktiske eksempler som skal utarbeides i prosjekttiden. |
Hva gjør denne oppgaven nyttig/interessant? |
Vi vil få en reell mulighet til å forbedre filmundervisning i
videregående skole, basert på egne erfaringer da vi selv gikk
på samme linjen, og i ettertid ser at undervisning var
mangelfull. Vi har vært i kontakt med rektor ved Oppegård Videregående Skole, og har fått konstatert en reell jobbmulighet fra høsten 2009 basert på dette prosjektet. Vi har også tidligere jobbet som vikarlærere ved medielinja på denne skolen og fant jobben givende, ufordrende og lærerik. Dette vil gi oss muligheten til å raskt kunne komme ut i ønsket studierettet arbeid etter fullført bachelorgrad. Gjennom dette prosjektet vil vi også få muligheten til å raskt få nytte av erfaringer fra utenladsstudier i Australia, der utdanningsprosessen er anderledes, og vi har fått en dyp innsikt i globale industristandarder innen film og tv produksjon. |
Evt. krav til studentenes forkunnskaper: |
Grundig forståelse av programmer som:
Final Cut, Adobe After Effects, Apple Motion, Compressor. God forståelse av de teoretiske aspekter ved filmproduksjon. For eksempel kamerabruk, lyssetting, lyd, lyd- og bildekomposisjon, visuell historieformidling, opphavsrett og generelle aspekter rundt faget teoretisk og praktisk. God innsikt i relaterte ansvarsroller. |
Evt. krav til spesielt utstyr (hardware/software): | Tilgang til kamera-, lys-, lyd-utstyr og green screen. Resterende programvare som; Final Cut, Adobe After Effects, Apple Motion og Compressor har vi allerede tilgang til. |
Annet: |
Vi har kontakt med en lærer i Medier og Kommunikasjon,
Sissel Aanrud Bunæs, som har akseptert en mulig
veilederrolle og som vi kunne tenke oss som aktuell veileder i
prosjektet om mulig.
Oppgaven er skaffet og utarbeidet av studentene Truls Nielsen og Jon Olimstad
|