Prosjektskjema


Prosjekttittel: Evolusjon av kunstig intelligens.
Organisasjon/Bedrift: Hiof
Kontaktperson(er): Jan Roland Olsson
Prosjektbeskrivelse: Vi ønsker å lage et spill eller en simulasjon der målet er å la et objekt styre vekk fra et økende antall fiender. Intelligensen som blir brukt til dette vil være et resultat av evolusjon, der vi bruker Roland sitt system for å modellere denne intelligensen.

I utgangspunktet vil omgivelsene rundt objektet og fiendene være så enkel som mulig. Etterhvert vil vi iterativt legge til nye hindringer og utfordringer, for så å observere hvordan objektet takler disse.

Vi vil implementere dette i C#, og det visuelle vil håndteres av rammeverket XNA, som er basert på DirectX. Intelligensen vil programmeres med «funksjonell programmering» mot Rolands system, uten at vi har noen detaljer på det området ennå.

Hva gjør denne oppgaven nyttig/interessant? Denne prosjektoppgaven vil visstnok være det første spillet/simulasjonen som benytter seg av kunstig intelligens via evolusjon på denne måten (ihvertfall ved bruk av Roland's system).

I tillegg vil det være en prioritet å gjøre simulasjonen mest mulig visuelt tiltrekkende, slik at det kan brukes som et trekkplaster for f.eks potensielle nye studenter. En annen ting er at intelligensen som vil oppstå er «openended », dvs. det finnes ingen fasitsvar på den beste algoritmen for å unngå fiendene. Dette kan muligens utnyttes på andre områder i ettertid (f.eks. robotikk).

Evt. krav til studentenes forkunnskaper: –Generell programmering
–Tilstrekkelig kunnskap i C#
Evt. krav til spesielt utstyr (hardware/software): Datamaskiner med skjermkort som støtter 3D-akselerasjon.
Annet: Grunnideen er utviklet i samarbeid med Roland.

Oppgaven er skaffet av studentene Thomas Kristiansen, Dag Rune Ørebech og Martin Hansen. Disse vil få oppgaven hvis de søker på den.  
 
 

Tilbake til valglisten