Prosjekttittel:Bildeserie/tegneserie
Organisasjon/Bedrift:HIØ/IT (+muligens tegneserieforlag/mediabedrift)
Kontaktperson(er):Børre Stenseth/Gunnar Misund
Prosjektbeskrivelse: Tegneserier er i utgangspunktet velegnet for framvisning på mobiltelefoner. Japanerne har drevet med dette i flere år, de har sin spesielle mangakultur. Dette har også begynt å ta av i USA, og i Norge kan f.eks. laste ned MMS baserte minitegneserier.

I dette prosjektet skal man utvikle en tegneserietjeneste, som både inkluderer en mobil klient, og en tjener som kan tilrettelegge og tilby tegneseriestriper.

På klientsiden er det aktuelt å vurdere to hovedtyper presentasjonsteknologi, SVG (Scalable Vector Graphics), som er en XML basert 2D grafikkstandard, samt Java MIDP Game API. Det er spesielt interessant at Opera har SVG støtte i sin mobilbrowser. Når det gjelder SVG, kan man f.eks. ta utgangspunkt i TinyLine rammeverket. Mer informasjon om SVG, mobiler, og tegneserier finnes f.eks. i denne artikkelen.

På tjenersiden skal det skrives en eller flere Java-klasser som skal gjøre det mulig å ordne bilder med tilhørende tekst- og eller lydkomponenter på forskjellig måte på en eller flere websider. Klassene skal utvikles og testes i et frittstående program, men det vil legges noen restriksjoner som gjør at produktet skal kunne innpasses i WXT, se: http://www.ia.hiof.no/~borres/wxtdoc/. Det vil derfor være nødvendig å sette seg inn i logikken i WXT på brukernivå, men ikke nødvendigvis i koden.

Logikken i bildeordningen skal balanseres mellom på den ene siden et sett parameterstyrte XSLT-transformasjoner og på den andre siden et begrenset sett opsjoner som handteres av Javakoden. Oppgaven vil derfor innebære et betydelig element av design.

Hva gjør denne oppgaven nyttig/interessant? Kunnskap om XML, XSLT og tilhørende herligheter er nyttig og etterspurt.
Oppgaven er knyttet til masterretningene "Design av Digitale Omgivelser" og "Mobile Anvendelser". Studentene blir dermed del av et aktivt, dynamisk og inspirerende forsknings- og utviklingsmiljø. Se ellers forrige felt.
Evt. krav til studentenes forkunnskaper: Må beherske/sette seg inn i programmering på mobiltelefoner, XSLT, XML , eventuelt databaser, lyd og bildehandtering på web.
Evt. krav til spesielt ytstyr (hardware/software): En passende mobiltelefon vil bli stilt til rådighet for gruppen, i tillegg til nødvendig programvare.
Annet:Passer for en gruppe på 2-3 personer.

Spesielt godt egnet for studenter som tenker å gå videre på masterretningene "Design av Digitale Omgivelser" eller "Mobile Anvendelser". Det vil også være muligheter for å bruke anvendelsen som tema på masteroppgaven.